Hașura este esențială ca un desen să arate bine – după ce termini de construit volumele, e momentul să le faci să arate atât de bine încât ‘sar de pe foaie’ (arată atât de spațiale ca și cum ar fii obiecte reale în fața ta).
Hai să vedem ce poți face concret ca să crești în abilitățile tale de a hașura…
Partea 1 – Desenul de linie să fie gata pentru hașură.
Nu putem discuta despre hașură până nu lămurim lucrurile cu desenul de linie-acesta este scheletul pe care va veni plasată hașura.
Desenul de linie:
- Trebuie să fie supraîntărit, gata să primească accente strong de hașură. Dacă desenul de linie este prea șters, acesta se va pierde sub hașură, va dispărea magic, ca și cum nu a fost niciodată acolo.
- Trebuie TOATE liniile de construcție din spate sa rămână prezente pe foaia ta. Ai impesia că aceste linii de construcție încarcă desenul, dar nu e așa – cu cât ai mai multă informație pe planșa ta, cu atât o să fie mai bună planșa finală. Poți privi și prin faptul că vei avea mai multe lucruri interesante de hașurat fiindcă este geometria variată.
- Paradoxal, să poți preda desenul și să se pună ca o planșă finală. În teorie, efectele de spațialitate se pot da prin desenul de linie doar.
Ai 3 feluri de linii:
- De construcție = acestea sunt din greutatea creionului, te ajută să găsești forma finală ce va urma hașurată.
- De contur = îngroși liniile ce se văd (aici greșesc majoritatea elevilor fiindcă asumă că un desen este format doar din linii de contur FALS!)
- Îngroșate = pentru secțiuni sau umbrele purtate, acestea dau efectul acela de greutate în planșa ta. Le poți folosi și să întărești contururile volumelor importante, ca și cum pui accent doar din linii pe piesele importante.
Partea 2 – Hașura propriu-zisă
Acum trecem la partea de hașură. Avem deja o bază acumulată din desenul de linie, nu e nevoie să ne mai întoarcem la ea – am construit toate volumele, am pus grosimi de linii. Super, hașura va potența acel desen de linie și totul va arăta fantastic de bine, cu grafica aceea clară arhitecturală.
Hașura implică 20% din planșa finală, restul de 80% este construcția geometrică a volumelor.
Întrebarea este: ce hașurăm?
- Umbrele proprii și purtate-umbrele proprii sunt gri (mai deschise), iar umbrele purtate sunt negre (mai închise).
Atenție, umbrele purtate sunt din ce în ce mai închise pe măsură ce sunt mai jos față de sol. Cu cât umbrele purtate sunt mai la înălțime, ele devin puțin mai șterse (ca să evidențiem iarăși spațialitatea desenului).
2.Materialitatea – materialele sunt exact unde ai tu nevoie să te focusezi ca să înveți să hasurezi bine. De ce? Acolo sunt efectele cele mai subtile-ai nevoie să înțelegi materialele ca să ai apoi unde să dai accentele subtile.
Cele 3 materiale folosite cel mai des în desenul de arhitectură:
- Sticla = transparentă
Sticla iese din efectul de transparent – tot ce vezi prin sticlă trebuie să fie ușor mai șters, ca și cum pierde din intensitate. De asemenea, sticla are luciri foarte clare pe fața luminată direct. Acestea se realizează prin a trage linii cu guma de șters (aici se folosește gumă).
- Inox = luciri distorsionate
Inoxul este cel mai bine redat pe volumele curbilinii cu muchii-con, cilindru… asta deoarece putem evidenția distorsiunile acelea cele mai strong lângă zona de lumină.
- Lemn = desen de linie expresiv pt flader + hașură de volum
Lemnul este randat în mare parte din desenul de linie expresiv pentru textura lui (fladerul). Însă apoi hașura poate să susțină rândurile diferite de flader prin intensități mai închise sau mai deschise. Peste toată povestea aceasta va trebui să adaugi umbrele proprii specifice volumul ce îl desenezi-de acolo apare și
Tehnica de hașură
1.Degradeu constant de hașură
Obișnuiește-te să îl dai din prima, să nu trebuiască să dai tușe permanente de hașură. Aici este foarte interesant, efectul de degradeu constant este foarte plăcut ca aspect vizual.
Începătorii în desen și unii elevi la nivel intermediar obișnuiesc să dea tentele de hașură plate, apoi să revină cu accentele… ce îți sugerez eu este să dai accentele din prima, să te obișnuiești să ai din prima hașură expresivă și în degradeu constant pe pagină
2.CONTRAST – să ai negru lângă alb.
Obișnuiește-te să vezi zonele unde ai fețele volumelor lovite direct de lumină-acolo poți da un accent puternic de la o umbră purtată sau un fundal închis. Contrastul obinut va scoate un efect ce arată bine mereu și iarăși, este valabil la absolut toate desenele ce le vei face de acum încolo.
Cum ai terminat planșa, mai verifică o dată dacă are suficient contrast!
3.Ce e în față e mai închis (axioma fundamentală a desenului de arhitectură)
Scopul hașurii este până la urmă să scoată spațialitatea plănsei, astfel încât se obține acel efect ca și cum ce ai desenat e un volum 3D.
Cel mai important lucru aici este să apeși mereu pe hașura ce este în față și să lași mai ștearsă hașura din spate. Poți să duci lucrurile la extrem pentru fundal de exemplu-fundalul poate să fie foarte, foarte închis în față, chiar negru… și să ajungă un gri deschis aproape de volumele principale (special dacă există o zonă de reflexie).
Bun, sper că ai luat notițe și că o să aplici tot ce ai învățat aici în desenele tale.
Noi am acoperit aici 0.1% din tot ce ai de învățat de la mine. Dacă ești începător complet îți recomand să bagi emailul în cutiuța de mai jos ca să te înscrii la cursul gratis de 5 zile. Altfel, dacă te-ai hotărât să rupi la desen, aștept un semn și ne apucăm de treabă cu meditațiile la arhitectură!
Spor la desen,
D M Neatu